Saturday, December 18, 2010

Kisah Susu Kambing.............

Ini entry pertama opah.  Opah nak cite tentang diri opah dapat cucu tika umo dah dah sampai nak senja. Kawan2 kat kampung dah ada dua tiga cucu tapi opah bila nak dapat.  Balik kg tak de cite lain dok tanya, dah berapa orang cucu??.....soalan sensasi........ Bila tahu anak dah lekat...bukan main berangan opah dan tok wan. Hati opah dan tok wan Tuhan saje yang tahu....seronok campo takut...Cucu petamalah katekan....

Hari dew (betoi ke ejaan ni) awe3 opah dgn tok wan dok kat hospita.  anak dok kata sakit.....opah tak tau nak buat apa....dok suruh sabo....boleh ke anak sabo.....Luka tapak tangan opah kena kuku anak yang tengah sakit.  Anak pun satu, pase apa tak potong pendek kuku tu.....nasib baik nak sambut cucu, kalau tak dah siap kena hamput

Jam 6.48 ptg selamat lahir cucu petama opah.......pempuan...alhamdulillah.................Yang opah heran la ni ase lahir je budak mesti kena  kuning.....ingatkan cucu opah putih!!!!!

Yang ni opah nak cerita....bila cucu kena kuning ramailah yang bagi nasihat suruh buat itu ini.....Dalam banyak2 nasihat ni yang kerap orang sebut minum susu kambing. Kawan2 kg kata susu kambing, kawan2 pekan kata susu kambing, kawan2 kat ofis pun kata susu kambing.  Opah pun bgtau anak....minum susu kambing......apalagi budak tu telan dua gelas susu kambing....ambik kau!!!!mak nak cepat anak hilang kuning sebab kesian tengok anak terbolen kena lampu.

Minum pagi, petang cucu terus masuk hospita................................cirit tak henti2........Dapat news opah cepat2 ambik cuti, tok wan dari kg pun kelam kabut dtg jumpa opah untuk pi batu pahat tengok cucu....Ni opah letak gambo cucu opah bahana mak dia minum susu kambing. Menangis opah tengok cucu cengkung, kurus dan lesu.......Tengok ni gambo waktu tu....

Sini opah nak pesan pada anak yang baru mengandung, tengah mengandung atau nak bersalin, kalo ada orang bagi petua....tanya habis2...bio sampe khatam.......jgan assume sendiri.  Sebenonya susu kambing yg mak budak boleh minum sikit saje...tak sampe tengah cawan. kalau bagi kat baby yang kuning, pake dua tiga titik dalam mulut, baru nurse bg tau.......Kita pun kalo nak bagi petua....bagi le betoi2 supaya tak jadi mala petaka kat yg cuba.....



Ni gambo cucu opah Dania Amani.....dah dua bulan....Tengok! tengah tido pun dok pike masalah susu kambing yang mak dia minum...Heran dia????Pase ape mak minum....................











1 comment: