Tuesday, April 19, 2011

Oi Kawan, doreyan dah berbunga!!!!

La ni musim doreyan kat Perak.  Orang Parit, Orang Batu Kurau, Orang Bukit Gantang, Orang Tapah, Orang Kuala Kangsar dan semua yang punya kebun doreyan, senang hati.  Raja buah dah mula keluo. Pak cik mak cik tersenyum lebo.  Ape tak nye, duit mula masukkkkkkkkkkk........

Semalam besan opah dari Tapah datang ke Putrajaya.  Nak tengok cucu.  Rindu dah dua minggu tak tengok,  Hari Selasa cuti Hari Keputraaan Sultan Perak.  Berimpun deme kat Putrajaya.  Yang seronoknya, orang kampung loaded ni datang naik mercedes, tapi dalam merce penuh doreyan.  Nak bagi anak, menantu dan cucu makan.  Anak tak  begitu gemor doreyan, menantu baru sangat lepas pantang, tak boleh makan banyak, baby dok menyusu lagi, mana boleh makan doreyan......

So jalan penyelesaian, panggil suku sakat kat KL datang makan doreyan kat apartment kerajaan ni.  Kalau tak satu blok bau doreyan.  Ada yang pitam kalau dah kuat baunya.  Apa lagi berduyun le kami datang, datang bawa mulut dan perut.  Opah tak berani nak makan banyak, cukup tiga ulas,  Isi doreyan, mak ai punya tebai,,,,,,,,,tiga ulas macam 10 ulas.  Hari ni, opah dah tinggal bunyi itik nila marah bila bercakap.  Baru padan muka.........tiga ulas konon!!!!!!!!!

Zaman dulu kalau musim durian, orang yang ada kebun durian akan berbelanja besar.  Masa tu la nak beli radio besar, peti ais besar, tv besar dan kebanyakan teruna akan masuk meminang gadis idaman.  Musim durian jugalah ramai orang buat kenduri.  Kenduri kahwin, kenduri bersunat, kenduri cukur rambuat dan serba macam kenduri.  Menu utama sudah tentu ada kuah durian.  Ini kisah orang Melayu, bak kata Os.

:\"Oi teman, doreyan dah berbunga, moh kita minang anak dara.
Anak dara datang dari Bota; teman jumpa di padang tenggala..............:"

Dalam masyarakat Cina pada masa dulu, bila tiba musim durian, ramai generasi tua akan meninggal dunia.   Sebab orang Cina suka makan durian.  Selalunya lepas makan dia orang minum minuman keras.  Durian panas, minuman keras panas.  Panas lawan panas, nyawa padahnya..........

Sebenarnya makan durian ini ada petuanya.  Kata orang tua, lepas makan durian, ambil satu pangsa dan masukkan air.  Minum air dari pangsa tersebut.  Sebelum minum selawat dulu.  Kalau orang Islam, boleh selawat nabi, tapi kalau bukan macam mana ya?????

Selain itu, mak opah pernah bagi tau opah, kalau tak ada pangsa durian, ambil beras, basuh dan makan begitu.  Ini dapat menghilangkan bau durian dan juga menyejukkan badan.  Waktu kecil, opah cuba dua2, tapi bila tidor masih tak pakai selimut.............panas.  Sekarang pun, opah masih ikut petua orang tua2, betul tak rasa panas waktu tidur, sebab opah buka air-cond.  Naik kereta pasang air-cond, dalam pejabat terpasang air-cond.  Last2 bila  bercakap tinggal bunyi air-cond, perkataan dah tak jelas- peti suara problem.......baru sedar badan panas.  Nak cepat baik, minum berbotol2 air mineral dan mulalah bilik termenung jadi teman setia...........DURIAN OH DURIAN....................

5 comments:

  1. Durian dah ada merata-merata...dengar cerita dah main jual pakai longgok jer...kalau kat K.L kira biji,ada 3biji/rm 10 ada 4biji/rm 10.00...untung kalau ada kebun...

    Makan durian badan mmg panas...berak bau durian,kencing pun bau durian..tapi perut rasa sedap...sebab dah semua keluar he3...

    ReplyDelete
  2. cheh.. citer bab makan lagi.. huhu.. ai xminat durian!! huhu

    ReplyDelete
  3. hahaha...meh ikut petua cik nadia...

    tokey..air cap badak 2 tong ada jual? muahahahaaaaa...apa ler mau pangsa2 doyan. jatuh atas kaki satu hal plak..

    td kt hotel ada guest bw doyan..habis berbau 1 floor uhuk3...

    ReplyDelete
  4. En. Jack : Betul perut kita selesa tapi yang tak selesanya mak cik yang cuci tandas tu.......

    Lydia : Opah tengok darling kau bukan lagi lawan makan durian dengan adik ipar dia.....
    Lu tak suka tapi lu punya laling suka ma!!!

    Nadia: Musim durian ni mesti taukey air badak kaya kan.....kan.....kan..... Mari kita jual air badak.......he3!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  5. jom mak jom..den kayo kayo kayo hahahaaa

    ReplyDelete